Faste aktiviteter

Dagsrytmen er en plan som viser faste rutinesituasjoner og ellers fastlagte aktiviteter. Planen er veiledende og avvikes dersom det er gunstig for barn, foreldre og personalet.

Måltider:

Barna har med egen matpakke hjemmefra som spises til frokost. Barnehagen får levert varm lunsj fra kjøkkenet 3 dager i uka. De øvrige dagene serveres det brødmåltider, i tillegg serveres det et grønnsaks/fruktmåltid daglig. Kostholdet er i tråd med ViGØR’s profil og er middelhavskost uten innslag av kjøtt.

Gruppedag:

En dag i uka er det fast gruppedag, i tidsrommet 0930-1100. Dette for å sikre at barna opplever progresjon og fellesskap i aldershomogene grupper. Gruppedagene planlegges med utgangspunkt i barnas interesser, ønsker og barnehagens årshjul. Det utarbeides egne periodeplaner for disse gruppene.
Gruppeinndelingen er slik:

Spurvene: 1-åringene
Sjurene: 2-åringene
Kråkene: 3-åringene
Rypene: 4-åringene
Ørneklubben: Førskolebarna

Gymsal:

Barn i alderen 1-3år benytter gymsalen på ViGØR fast annen hver uke. Her står bevegelsesglede og fysisk fostring i sentrum. Det er en blanding av alderstilpassede planlagte opplegg og barnas frie lek.

Basseng:

Fast tilbud hver 2. uke for Ørnene og Rypene på Storskogen. Barna er delt inn i grupper og vi benytter terapibassenget på ViGØR. Barnehagen er opptatt av sikkerhet, og det er alltid minimum 2 voksne sammen med barna i garderoben. I bassenget er det 2 voksne, i tillegg er det 1 badevakt oppe på kanten av bassenget. Alle voksne som deltar i bassenget har gjennomført HLR-opplæring, og det er alltid med noen som årlig har gjennomført livredningsprøven.

Turer:

Avdelingene benytter nærområdet ukentlig til turer for eksempel Charlottenlund friluftspark, Prestvannet og skogsområder rundt barnehagen.